Czy można obniżyć poziom złego cholesterolu bez stosowania leków?

3 min read

Cholesterol jest niezbędny w naszym organizmie. Dzieli się go jednak na dwie grupy – dobry, wskazany dla zdrowia oraz ten szkodliwy. Kiedy wyniki badań wskazują na zbyt wysoki poziom złego cholesterolu, wielu lekarzy proponuje swoim pacjentom przyjmowanie leków. Czy jest to konieczność? W jaki sposób można samodzielnie obniżyć cholesterol we krwi?

Co wpływa na wysoki poziom złego cholesterolu?

Może dziwić to, że wysoki poziom złego cholesterolu może pojawić się w każdym wieku, również u osób młodych i stosunkowo szczupłych. Wynika to z wielu różnych kwestii, również z predyspozycji genetycznych. Wiele osób zastanawiając się nad tym jak zmniejszyć cholesterol decyduje się od razu na leki, nie zastanawiając się nad tym, jaki tryb życia prowadzą.

Wpływ na wysoki jego poziom mogą mieć:

  • siedzący tryb życia i brak aktywności fizycznej,
  • tłusta i wysokokaloryczna dieta,
  • spożywanie zbyt dużych ilości alkoholu i palenie papierosów.

To, jak żyjemy bezpośrednio wpływa na stan naszego zdrowia i nasze samopoczucie. Niekiedy niewielkie zmiany są w stanie odwrócić negatywne procesy i sprawić, że poczujemy się automatycznie lepiej.

Jak zmniejszyć cholesterol bez przyjmowania leków?

Zwykle to lekarz decyduje o tym, że dana osoba powinna zostać poddana terapii i przyjmować leki na receptę, które są do niej dopasowane. Trzeba jednak pamiętać, że dozwolone poziomy cholesterolu we krwi co jakiś czas są zmieniane we wszystkich krajach, a w pewnym stopniu uzależnione jest to od lobby firm farmaceutycznych, którym zależy na tym, aby sprzedawać ich duże ilości. Oczywiście, nie można tu mówić o samowolce. Jeżeli lekarz stanowczo zaleca przyjmowanie leków, pacjent zawsze powinien się do takich zaleceń dostosować. Można zasięgnąć innej opinii, jednak samodzielna rezygnacja z lekarstw może okazać się bardzo niebezpieczna dla zdrowia.

Wiele można znaleźć opracowań na temat tego jak zmniejszyć cholesterol we krwi. Zaleca się przede wszystkim znaczne zwiększenie codziennej dawki ruchu. Wystarczy, aby były to spacery na świeżym powietrzu, ale muszą być regularne i powinny trwać przynajmniej pół godziny dziennie. Poza tym, kluczową rolę odgrywa dieta.

Jaką dietę stosować przy wysokim cholesterolu?

Dieta stanowi niezwykle istotny czynnik i najczęściej to właśnie ona decyduje o stanie naszego zdrowia. Kiedy wyniki badań wskażą na wysoki poziom złego cholesterolu, bardzo ważny staje się sposób przygotowywania posiłków. Najlepiej, aby były pieczone bez użycia tłuszczu lub gotowane na parze. Poza tym, należy unikać fast foodów, czerwonego mięsa i tłuszczów zwierzęcych.

Najlepiej postawić na duże ilości warzyw w postaci surowej i gotowanej, jak również ryb morskich, czy zbóż gruboziarnistych. Można stosować wysokiej jakości oleje roślinne i jadać tłuste ryby, które zawierają cenne kwasy Omega3. Posiłki powinny być zrównoważone, w niewielkich porcjach, a należy je spożywać o regularnych porach. Trzeba również pożegnać się z alkoholem i postawić na okazjonalny kieliszek wina.